Karmienie piersią poprawia wzrok dzieci?
Dzieci karmione piersią mają znacznie lepsze wyniki widzenia stereoskopowego niż te, które otrzymywały sztuczne mieszanki w okresie niemowlęcym.
Wyniki przeprowadzonych w Wielkiej Brytanii badań są potwierdzeniem innych obserwacji, mówiących, że karmienie dzieci piersią przynosi długoterminowe korzyści dla rozwoju narządu wzroku. Badacze uważali, że jednym z powodów może być wyższe stężenie kwasu tłuszczowego DHA (kwasu dokozaheksenowego) w ludzkim mleku niż w mieszankach. Hipoteza ta spowodowała produkcję mieszanek mleka zawierających DHA.
Badaniem objęto grupę 78 dzieci karmionych w niemowlęctwie piersią i 184 w wieku 4–6 lat, wcześniej karmionych mieszankami. Szczególną uwagę zwrócono na pierwsze 6 miesięcy życia, porównując dzieci otrzymujące mieszanki mleczne z lub bez dodatku DHA.
Dzieci karmione piersią miały znacząco lepsze wyniki badań stereoskopowych i ostrości wzroku w porównaniu z grupą karmioną mieszankami. Nie zauważono natomiast znaczącej różnicy pomiędzy grupami karmionymi mieszankami z lub bez zawartości DHA.
Wyniki badania wskazują, że karmienie piersią długoterminowo polepsza rozwój widzenia stereoskopowego, natomiast wzbogacenie sztucznych mieszanek kwasami tłuszczowymi omega 3 (DHA) nie daje, niestety, takich samych korzyści.
Reuters Heath
American Journal of Clinical Nutrition
www.reuters.com